Proptrading

Що таке проп-трейдинг?

12 Лютого 2025

Що таке проп-трейдинг?

Що таке проп-трейдинг

Уявімо, що якась фінансова компанія або комерційний банк стоїть перед вибором: на чому заробляти, що буде джерелом прибутку компанії? Чи буде це заробіток на комісіях від торгівлі клієнтів, чи торгівля власними коштами? Якщо перший варіант є низькомаржинальним способом заробітку, то другий може принести значно більшу дохідність.

Проп-трейдинг компанії вважають, що мають конкурентну перевагу або розуміння певної ринкової неефективності, що дозволить їм отримувати річний дохід, який перевищує індекс (позитивна альфа).

Пропрієтарна, приватна, проп-торгівля (proprietary або prop trading) — це той випадок, коли фінансова компанія надає перевагу отриманню прибутку безпосередньо від ринкової діяльності, а не від комісій із мінімальною маржою, отриманих у результаті торгівлі клієнтів. Така компанія орієнтована на торгівлю власними коштами, де вона залишає собі весь прибуток від угод, а не лише комісію.

Проп-трейдингова компанія, на відміну від фонду (хедж-фонду або інвестиційного), оперує власним капіталом або капіталом відносно невеликої кількості учасників. Вона використовує цей капітал не для інвестиційної діяльності у вузький набір цінних паперів чи інших фінансових інструментів із подальшою виплатою відсотків чи дивідендів своїм інвесторам, а для передачі коштів в управління найбільш успішним трейдерам компанії. У цьому випадку компанія виступає одночасно як інвестор (збільшуючи торгові можливості приватного трейдера) і як брокер із функціями ризик-менеджменту в межах свого системного бізнесу.

При цьому ступінь свободи трейдера, якому компанія надає кошти в управління, залишається досить високою: трейдер самостійно обирає, у які інструменти інвестувати, з якою частотою та якою дохідністю. Основна вимога до трейдера — бути прибутковим і дотримуватися правил ризик-менеджменту, як індивідуальних, так і прописаних компанією.

За надані можливості (зазвичай це стосується капіталу та технічних засобів, таких як аналітичні платформи й торгові термінали) трейдер ділиться заздалегідь узгодженою часткою прибутку з проп-компанією.

Класичний проп-трейдинг полягає в тому, що трейдер торгує виключно на кошти компанії й віддає їй відсоток від заробітку. Цей відсоток може бути частиною публічної оферти або предметом індивідуальної домовленості з компанією.

Існують і змішані форми проп-трейдингу. Наприклад, коли трейдер здійснює торгову діяльність на капітал компанії, але фінансові ризики від торгових операцій залишаються на ньому. У цьому випадку трейдер отримує доступ до значно більшого капіталу, ніж має сам, але всі збитки покриває за рахунок власного депозиту, що зберігається на рахунку компанії. У таких випадках проп-компанія часто виступає брокером — встановлює розмір комісій, забезпечує технічну підтримку й надає "плече", переводячи такий тип трейдингу в розряд маржинальної торгівлі. Крім комісій можуть існувати й інші збори (наприклад, членський внесок) або відсоток від прибутку трейдера.

Як влаштована проп-компанія

Торгівля на власний капітал вимагає від компанії наявності значних коштів на рахунку. Крім цього, потрібен доступ до професійного програмного забезпечення, обчислювальні потужності для забезпечення внутрішньої інфраструктури, відділ аналітики, ризик-менеджменту, реклами та залучення/навчання трейдерів.

Структура проп-компанії зазвичай виглядає так:

  • Проп-трейдери: трейдери, які безпосередньо здійснюють торгові операції на фондовому ринку. Зазвичай компанія навчає їх своїм стратегіям, хоча деякі трейдери приходять зі своїми. Проп-трейдер торгує на кошти компанії й отримує відсоток із прибутку.
  • Аналітики: здійснюють моніторинг ринку й надають трейдерам аналітичні дані про компанії та загальну інформацію про ринок.
  • Ризик-менеджери: відстежують дотримання ризиків проп-трейдерами.
  • Управляючий чи головний трейдер: трейдер із високими навичками торгівлі на біржі, визначає торгові стратегії, проводить або курує навчання.

Стратегії проп-трейдингу та навчання

Проп-трейдер може торгувати за стратегією компанії або власною. Перевага віддається трейдерам, які торгують за стратегіями компанії. Для цього трейдерів навчають і тестують (наприклад, на демо-рахунках) перед передачею їм капіталу. Якщо трейдер хоче використовувати власну стратегію, її необхідно погодити з компанією.

Проп-компанії застосовують різні стратегії:

  • Арбітраж злиттів.
  • Індексний арбітраж.
  • Арбітраж волатильності.
  • Статистичний арбітраж.
  • Фінансовий аналіз компаній.
  • Технічний аналіз.
  • Глобальна макро торгівля.